Blog Baru

Blog Baru
Jemput Melawat

Sayonara~
Salam. "CHECK Balik"... antara wording yg slalu didengari penulis semasa berada di bangku(not exactly atas bangku la..) sekolah menengah. Seorang senior kerap mengingatkan juniornye supaya sentiase check segala perbuatan@pemikiran yg sudah 'biase' dan sebati dgn jiwe kite.. contoh, kite slalu cakap "kebetulan, kalo tak..".. kalo pikio(bhse kuno perak) balek, mane ade mende kebetulan.. Semuanya dah Allah aturkan.. ye tak?

Allah dah siapkan sume peristiwa, sejak azali(bukan 21A,hehe.. bukan petbro die gak..wakaka) lagi.. jadi kalo kite pikir balik, adekah mende2 yg terjadi adelah satu suratan@kebetulan?(wah.. cam lagu sudirman le plak..) patut wujud kah phrase "naseb baek ko datang, kalo tak....", "fuh, kebetulan plak baju aku same kaler ngan awek ko...", "pergh.. camne ntah aku naseb je bleyh dapat A ni.."????????? Pinjam balek phrase senior tu, "CHECK BALEK!!".. versi modennye, "LU PIKIR LA SENDIRI!!"-courtesy to nabil raja lawak..ngeh3..

Sebnanye ari ni nak cite mende laen.. tadi, tyme solat maghrib.. aku sakit perut, so t'lambat la sampai surau.. sampai2 jadik arr makmun masbuk...(lambat 1 rakaat..) tapi semayang nye macam kureng khusyuk sket, and tetibe pakcik(yg slalu jadik imam) sorang tu sampai seblah aku n jadik masbuk gak.. aku pelik arr sebab die biase sampai awal gle.. ari tu 6.30 lagik dah ade kat surau bace quran.. so aku pon t'buat macam2 andaian... nak jadik husnudzon, aku pikir arr maybe die pon sakit perot cam aku..hehe..

Tapi bile abes sembahyang, tetibe die pegi depan, wat announcement.. besa orang wat announcement nih, nak ajak pegi makan kenduri arwah@jamuan kat memane.. nak jadikkan citer, ari nie mak aku kurang sehat, n makan nasik bungkus je.. ayah aku plak blom balik.. so perot aku pon ade arr menyanyi sket2.. ala2 duet MAWI n EKIN pon ade..huhu.. nie ha kat bawah nih announcement yg pakcik tu bwat..

"Assalamualaikum wbt. kepada para hadirin, yg berkesempatan, selepas solat ba'diah maghrib nie, insya-Allah, marilah ramai2 kita pergi ke rumah Haji *****(sori lupe namenye).....{YES, KONPEM dapat makan free.. yippeee.. makan ape ek.. nasi puteh ngan lauk ape ek.. hrm.. ayam mesti ade, pastu daging masak rendang kot, pastu.....} Anak perempuan tuan haji baru sahaja meninggal dunia jam 7.00 petang tadi, betul2 sebelum azan maghrib. Jadi kepada para hadirin yang berkesempatan, bolehlah kite terus solatkan jenazahnya selepas ini dan terus dihantar ke Kampungnye di ****(lupe lagik) untuk disemadikan. selepas itu kite akan adekan tahlil sket untuk allahyarhamah....Insya-Allah.."

PERGH!!! amek ko sebijik!! adus.. teruk betul perangai aku.. asyik ingat makan je..huhu.. Anak pak haji tu kalo tak silap baru 19-20 tahun je.. Innalillah.. kepada Allah jualah kita kembali... huhu.. Tersentak aku dibuatnye.. patut arr pakcik sorang tu sampai lambat semayang maghrib.. patut arr die pon masbuk cam aku.. die melawat pak haji tu kot.. takziah.. tetibe....

Hati kecikku membisik... mak aku skunk nie dah arr tengah sakit2 selalu. Minggu nie je dah 2 hari tak larat je.. tapi alhamdulillah la, sebab petang tadi dah sehat sket.. dah jalan2 ngan aku..huu... pikir2 balek rase syahdu lak.. ajal maut ditangan tuhan.. huhu.. takde bende kebetulan@bukan aturan tuhan.. jadik kite sebagai hambanya yang hine.. kene redha dengan ketentuannya.. antara bait2 yang pernah aku dengar dr sorang pakcik nih.. tyme kecik2..hrm.. berat lak rase hati nak fly ujung sem depan.. hrm... aku kene CHECK balek.. ape yg aku dah bwat untok mak aku slame nih.. nanti jadik cam lagu raihan lak...Nauzubillah...
"sudahkah kau curahkan, kasih sayang mu, apakah terbalas segala jasanya...."





This entry was posted on Friday, December 05, 2008 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: