Blog Baru

Blog Baru
Jemput Melawat

Sayonara~
Minggu neh reading week.
takda klas seminggu.
homework banyak, tp tunggu dulu lah~
cuti seminggu.
:p


Hari Ahad aritu, aku nak pg Warwick. Tp something really bad happen.
trip canceled.
bile lg nak pg warwick?
tunggu dululah~
dok UK 3 taon.


aku nak bace buku Econs.
Tapi laptop kat dpan mata dok kaco.
Nak shutdown.
tp ter'tempted' dgn facebook.
econs? tunggu dululah~
lpas FB bley lg bace.


hahaha.. tula die perangai aku seminggu neh. dok tangguh2 langsung tak bwat pape.
seb bek aku tak tangguh2 kan makan. kalo x lgsung takde meal.
lol~

itu ke takdir yg aku maksudkan dgn tajuk title neh?
bukan... well.. sgt bukan sebnanye..


PERINGATAN!!!! POST INI BERBAUR RIAK DAN TAKABBUR SIKIT.
TERPAKSA. SEBAB SEDANG BERSEDEH. INGIN ME-NEUTRALKAN SEMULA DENGAN KEGEMILANGAN. MAAF LA BUAT SEMUA YG MEMBACA(ade ke?) KALO RASE AKU CAM BANGGA TAK BERTEMPAT. SNGT MAAF.KALO ANDA RASA TAK SUKA DENGAR KERIAKAN AKU, MASIH BELUM TERLAMBAT UNTUK MENUTUP BROWSER ANDA DAN MENGELAKKAN DIRI TERSEKSA MEMBACA SEJARAH AKU.LOL~~

Aku skunk berada pd tahap sangat down.
IE sangat sedeh n tertekan. Bengang n emo.
haa... sebabnye?
biarlah rahsia.

Aku tak rasa macam 'Aqmin' yang aku knal dulu.
tak se'cherghas' mcm dulu
tak se'determined' mcm dulu.

takde rase nak strive.
takde rase nak sacrifice.
otak jadik tak btol.
otak jadik sangat tak kuat.
kotor sgt kot?

dulu selalu gak rase cam neh..
n tiap2 kali aku down..
aku akan lihat my past..
segala mende.. yg bleyh mengukir senyuman..
bleyh menambah keazaman..
memperbaiki iman~

penah skali kat tepeng..
aku dok dalam shower
and pasang air while duduk bersila
mcm bertapa..hahaha..
nak ingatkan balik my past..
my 'victory'.

tapi kali neh..
aku cube mende yg same..
tapi aku rase cam kosong.
memori takde..(memory card tak masuk ketat kot? :p)
takleh nak ingat sangat mende2 yg best dulu.

n then...
teringat balik...
macam2.. rasa sedeh. gembira.
campur.

perkara paling lama aku boleh ingat.. sampai skrang..
is when aku umor 3 taon.
aku dok kat rumah penjaga aku..
aku pggl die 'ibu'.
aku suke kebun bunge die.
sbb ade satu pokok warne kelabu yang mcm rambut berjela2.
waktu aku pindah, ibu ade kasik satu pokok untuk aku.
;)

then waktu 3 taon jgak.
mak n ayah aku bwak pg pra-sekolah.
nak antar aku la.

cg tu mcm taknak kasik. ye la, baru 3 taon.
tp mak aku mintak jugak. hopefully die kasik..
but then.. aku pg depan cikgu tu n cakap.
''cikgu ada kasut bewarna merah. cantik.''
*kecik2 dah pandai mengampu. lorh~*
tp aku cakap aku xmo pg klas. nak dok rumah ibu.
hee~~

n then waktu umor 5 taon aku masuk tadika.
Tadika Intan Methodist namenye.
sblah ade kedai cina, jual air kopi sangat sedap.
hahaha.. tadika2 lagi aku dah pandey beli air sdr.
dok mintak duet blanje nak beli air.
wakakaka..

tyme neh aku knal sorang kawan.
name die Khairul Izzudin.
bleyh kate die best friend aku arr sampai dajah 2.
sangat sedeh sbb lpas tuh aku pindah..
n tak jumpe pon die lagi..
tak sangka lak die masuk KYS..
haha...
camne aku taw?
itulah kehebatan Facebook.lol~

crite kat tadika neh banyak lagi!
ade kes aku gaduh(ssshhhh.. jgn gitaw mak aku. die pon tak taw mende neh..hehe)
ngan sorang budak india.

ade kes aku kne rotan ngan cg.
ade kes aku gaduh ngan sorang cina.
ingat lg skali tuh bdk cina neh pggl aku,
"you have no manners."

sgt teruk kan?
bley kate kalo aku tgk sejarah aku tyme kecik2 aku neh mmg la sangat jahat orangnye.
harap 'perform' depan cg konon rajen je.
hakikatnye, akhlak n sahsiah, sangatlah zero.

bnyak lg. tapi takpe, kite skip part awal neh, kite trus pg zaman2 kegemilangan.
boleh?
hehe

Aku dapat 5A UPSR.
Tapi sebulan pastu aku nanges guling2.
sebab ape?
takdapat offer MRSM.
SANGAT SEDEH.

member aku, Fithri Zulkifly, dapat MRSM Lenggong.
member sorang lg, Hariz Azman, dapat STAR Ipoh.
depe berdue, campor sorang lagi, Afif Razif, adelah 'best-friend' aku semasa zaman skolah rendah di SKSAA Kuala Kangsar. sgt rhendu mereka.~~

Pastu, aku 'paksa' diri aku terima hakikat, aku tak dapat masuk MRSM.
aku pon besame2 ngan mak aku beli baju skolah, seluar kaler hijau.
sedangkan abang aku, waktu tu Form5, beli baju skolah ngan seluar kaler coklat, sbb die dok MRSM Taiping. sedeh tak?

Setelah hamphir 2 bulan 'bersinar' di sekolah besa, SMK sheikh Abdul Ghani, Bidor,
aku terkezut tahap super bile dapat offer MRSM PDRM Kulim.
berbelah bhgi plak nak pg.
PDRM?
ade kawat2 ke?
xmoo!!!!!!

tp setelah ditanye2kan,
(mak aku smangat sampai kol pjbat MARA)
PDRM tu mrsm cam besa. cuma ltaknye dalam kem batalion.
Fine, aku pg.

Kite skip lagi, part2 awal di PDRM.
kite pg ke tgh2 form 1.
aku join 'audition' bahas.
asal nye taknak, malas.
tapi sbb wajib satu klas hantar plg kurang 3 orang, aku join.
Bersama2 ngan Arina Diyana ngan Shearhan Mahtar.

Sinilah aku knal Kak Pieqa, Kak Syakirin, Kak Najwa, Abang Aizwan, Abang Ibrahim.
Sangat hebat orang2 ini.
form 2 ja dah rajen wat audition.
sgt bes~

Dari sinilah, aku direkemen waktu form 2 untuk masuk Pidato.
Sangat teruk, sangat tak reti.
haha..
lawak gile.
Pg MRSM Transkrian, naek pentas tak taw pape.
gabra tahap super.
rasenye aku peserta plg teruk malam tuh.
lol~

aku sebnanye dilatih untuk bahas sepanjang form 2 tuh.
tp camne ntah bdk pidato tarik diri, aku kne ganti.
*sbb aku peserta ganti untuk bahas.*

so mcm tak btol gak arr..haha..

Tapi tyme form 3, ade bahas antara kelas.klas aku masuk final~
n menang~
haha..
tajuk last tak silap aku something pasal kokurikulum kot. ye la, bahas bdk2 kecik..hehe..

pastu, aku terpilih masuk top 10 bahas untuk wakil maktab
(sbb abg Im, Kak pieqa, abg Aizwan, Kak syakirin) dah jadik form 4, so depe tak leh masuk
lower form pnye.

final audition, aku dpt best speaker(lagi..wahh.. riak gitu~hehehe)
n terpilih jadik pmbahas maktab.
Aku, Fadli Zailan, Arif Safwan, Faiz Zain, ngan Farahtul Ain.

Dengan gempaqnye, kami menggegar MRSM Langkawi.
hehehe..
Menang bergaya waktu final vs MRSM Pendang,
siap 3rd speaker depe di'pressure' tahap super, die cakap ''sekian trime kaseh''
*apparently bdk neh jadik junior bahas aku lak kat tepeng..wakaka*

tajuk waktu tuh Wanita Mampu Menjadi Pemimpin.
best speaker? takyah la tanye..hehehe

pastu masuk peringkat kebangsaan.
1st match lawan MRSM Pasir Salak.
Lawan ngan Alia Dalila, aka my teammate kat tepeng.

Tajuk, Pekerja Asing something2. (memantapkan ekonomi rasenye)
menang. Best Speaker? Sape la agaknye..*wah riak super aku neh.. Astaghfirullah...*

final, lawan ngan MRSM Batu Pahat, aka defending champion.
cuak dow.
aku rase aku pg toilet berkali2 hari tuh.
takut.
haha

result: kalah.
:(
tajuk Kemajuan Perubatan Moden Mengesampingkan Perubatan Tradisional.
best speker? BUKAN aku.
lol~

pastu tyme form 3 gak, aku bjaye dpat 3.57 untuk TPNG.
tak tinggi kan?
aku overall number 11.
tp tyme form 2, aku dapat hadiah dr maktab untuk prgi Genting Highland.
sbb dapat top 10.
aku sorang.
laki2 batch aku.
kne tido satu bilik ngan ustad shauqi.
(*warden*)

Kat MRSM PDRM jugak la aku blaja BANYAK perkara.
Sahabat2 seperti Abang Pian, Abang Shafiq, Abang Wan, Abang Faris, Zaid Zonkapri, Shearhan, {Amirul Naim, Syazrie, Afzal, Masri, ngan Darbi juga selaku unit-mate}
banyak berjasa. Terbentuk jati diri, kefahaman Islam, Keberanian, dan jugak persahabatan.

pastu kat Tepeng.
ade banyak lagi peristiwa2 kat sini, tapi rase mcm dah tules panjang sangat kan?
skip la boleh?


then masuk KY.
pon nak skip.
ok kan?

pastu dok kat Taviton Street London neh.
skip?
takde ape nak skip nye oi~~
hehe


Point aku adelah...
Bayangkanlah.
Kalau satupun antara peristiwa2 di atas tak berlaku.
as in berbeza.
akan terbentuk sesuatu yang kita panggil sebagai
''butterfly effect'', yakni perubahan satu titik pd satu timeline
akan merubah SEMUA perkara selepas titik itu.

kalau aku tak masuk SKSAA, siapa tahu ape pandangan aku thadap Matematik?
sbb kat sinilah aku pertama kali dipuji oleh cikgu, cikgu itu namanya Puan Latipah,
die puji aku sbb aku orang pertama bangun perkenalkan diri.
After that, setiap klas die aku mcam pro-aktif gle.
sonok.
Selalu kne puji ngan die.

kalau aku tak masuk SKRPM, siapa tahu aku mampu tak lepas PTS?
Cg Salleh, cg Maths aku tyme dajah3, slalu encourage untuk PTS.
Cg. Junaidah, boleh aku anggap macam cg yg sangat2 la bnayk tolong aku.
dan masha-Allah, kat sinilah aku rasa sedikit 'erti' kehidupan...

Kalau aku tak kne reject masuk MRSM 1st intake, maybe aku tak dapat masuk PDRM.
Hikmah masuk PDRM?
Subhanallah..
Sinilah tempatnya aku blajar solat.
btol2.
before that malas gile nak solat.
slalu je ponteng2.
lps masuk pDRM barulah aku jaga solat sket2.
sblom tuh, aku rapatkan saf pon tak reti.
kuar2 PDRM, dah mule sket jinak2 ngan kuliah2.
usrah2.
ujong form 3, siap jadik naqib. Abg Yob Norismawandi lantik.
kat sini gak arr aku blaja debat.
tak terhingga terima kaseh aku kat abag im ngan abang aizwan, kak pieqa n all.
sgt2 terima kasih.

pastu kat tepeng.
kalaulah aku tak masuk sini, aku takkan dpat tunjuk ajar ngan 'latihan intensif' dari Cg Abdullah untuk jadikan aku sorang pendebat.
Bilik IL senantiasa akan menjadi kenangan aku.
malam2 yg terdampar kat situ..
Ya Allah manis nya..
rugi aku takde gambanya.
kalau tak konpem aku upload dah.

Kat tepeng gak arr aku dapat masuk debat UIAM.
form4&5.
aku masuk tyme form4 first tyme.
satu team ngan kakella, abgcapiel ngan abgpaan.
dapat jadik best speaker 2-3 kali gak.
ahaks~
tp jadik punce kalah ngan MCKK tyme Octofinal.
sgt mengecewakan.
lepas kalah, cg dolah pggl, die ckaap,
"Aqmin, tahun depan awak jangan masuk bahas. Saya taknak awak dah."

Menanges aku tak leh tahan.
Kawan2 lama, Cg. Umi, Paiz, Kak Pieqa(dr MRSM PDRM) ngan palie pujok aku.
Aku ingat lagi.
dekat UIA.
aku menanges.
kat depan Moot Court.
gile babai nanges.

Kalau aku tak jadik punce kalah, kalau cg dolah tak sound aku camtu, kalau aku tak nanges aritu, aku takkan ade rase dendam ngan debat UIA.
nie lah jadik pendorong aku untuk menggalas tugas sebagai kapten bahas MRSM Taiping 2007(wah.. lantek sdr neh~~~wakaka)
aku cube sedaya upaya carik pmbhas dr juniors.
aku wat 3 kali audition.
semua neh, SENDIRI.

Aku organise practice debat.
aku wat 'modul latihan' sdr.
aku ajar debat(sambil diajar semula sbb kekadang salah~~)
sbb dendam kesumat aku akan balas.

Debat UIA 2007, ktorang langkah kanan mule2.
1st match, lawan skool mane ntah, menang besar.
pastu lawan SBPI Gombak, juara tahon lpas.
pembahas yg sama.
yg penah tewaskan kami waktu preliminary round taon lpas.

Tajuk kali neh, pasal hukuman rotan tak silap.
Menang.
margin 9.5 kot.
pmbhas terbaek?
ehem2.

esok, lwan SAS.
juara 2taon lpas.
menang.
margin 7.
pembahas terbaek?
ehem2.

pastu ade lawan ngan mane2 ntah lg.
tp mmg sgt berapi2 aku waktu tuh.
nak balas dendam.
lawan penoh determination.

Akhernye, hari 2nd last, pancit.
haha..
kalah ngan skolah mane ntah kat octo-final..
tak larat dah..
lol~

tapi neh markah aku untuk round2 preliminary tuh.
tgk number 5.

The 6th IIUM School Debating Championship Rank list (2007) (!!!!)
Speaker's Name and Total
1 MUHAMMAD AFFENDY B HASNI MAKTAB MELAYU KUALA KANGSAR ( A ) 1627
2 DAHLIA HAZIRAH BT JAAFAR SBPI GOMBAK ( A ) 1621
3 NUR HAZDIANA BT LATIP SMS MUZAFFAR SYAH 1620
4 ASLAM B ABD JALIL MAKTAB MELAYU KUALA KANGSAR ( A ) 1618
5 MOHD AQMIN B ABDUL WAHAB MRSM TAIPING ( 1 ) 1614.5
6 MUHAMMAD ADIB B REDZUAN SMS MUZAFFAR SYAH 1614
7 FARAH HUSNA BT MOHD NAZRI SMS POKOK SENA 1612
8 MUHAMMAD KASYFUL AZIM B SHAHLAN SBPI GOMBAK ( A ) 1610
9 MOHAMAD HISYAMUDDIN B GHAZALI SMAP KAJANG 1608.5
10 MOHD SYAFIQ B SAIFULLAH SMS SULTAN HJ AHMAD SHAH 1607


bagi aku, nie 'puncak' pencapaian aku stakat neh.
itulah 1st tyme aku macam sonok sgt menang sumthing.
sgt terharu.
sgt gembira.
sgt sgt.


Dan inilah jugak titik tolak yg menjadikan aku sgt 'confident' dgn diri aku, membantu aku dlam meyakinkan diri untuk SPM, dan jugak interview BNM.

bagi aku, inilah takdirnya.
Kalau satu pun point kat atas tak jadik, maka aku tak kan ade kat tmpat aku skrang.
itu yg aku slalu bgtaw diri aku.

Setiap kali aku down, rase 'bodoh',
rase tak power, rase disappointed,
rase tak bley terima kenyataan,
aku akan tgk my past.


n then aku akan cakap,

Kalaulah Allah tak jadikkan satu pon peristiwa2 lalu kenyataan, mungkin ko takkan jadik Aqmin yg sekarang.
Jadi kenapa aku susah hati dgan peristiwa yg menganggu aku skrg?
Terus, aku akan paham apa itu takdir.
Terus, aku akan paham percaturan Allah itu yg terbaik.
Terus aku tak ragu-ragu lagi dah.
Terus, aku akan redha.
dah terima hakikat, walau apapun ia.
Insha-Allah.

Wallahualam.


This entry was posted on Friday, November 13, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    Anonymous said...

    wow...giler la your achievement!!
    sgt2 impressive!
    hope u kekal bersemangat belajar kat UK.best speaker kan,mesti boleh punya!

  1. ... on November 14, 2009 at 11:48 AM  
  2. AdaptingChange said...

    wah..
    thanx.. huhu..
    tgh nak reignite smgt blk neh.
    insha-Allah~

    btw..
    blaja kat cempaka leklok.
    nanti dtg UK jom~

  3. ... on November 14, 2009 at 1:05 PM