Blog Baru

Blog Baru
Jemput Melawat

Sayonara~
Haha.. Apa khabar sume? Mesti pelik kan? Assal la aku tak update2 blog nihg..
Kalo ikutkan, dah macam bergunung kot habul menimpal kat page nih..kelakar kan? Sebnanye aku memang plan nak start menge"blog" semule selepas selesai jawatan muscom ari tuh.. tapi ntah la.. banyak plak keje.. ngan trial yg dah dekat, banyak le plak keje tiap2 malam..

Pastu aku plan nak arr update tyme cuti 2 minggu nih.. Tapi.. hish.. aku baru ja pindah, dari Sg. petani ke Teluk Intan.. dok blakang umah aku dulu.. sweet kan? hehe

Hu? Pasal tajuk nih? asal? kebakaran.. nape? korang tak tau lagi ka? pergh.. aku ari nie, jumaat 20 Mac, lebih kurang pukul4 petang, menjadi hero keluarga..wakaka.. Bayangkan eh.. aku sedang melayari dunia maya, sedang adik aku sedang membuat last minute homework nye.. Mak aku lak sedang tido, and ayah aku seperti biase, ngah keje, lepas balik sembahyang td..
tetibe, aku mencium bau mayat.. bau cam orang bakar orang..(bajet penah bau ja).. aku ingat bau tokong seblah umah nie, so aku biar arr.. tapi beberape minit pas tu, asap mule dah berkepul2.. mule2 tak prasan sangat, sebab mak aku memang pasang ubat nyamuk banyak2, besalah, baru pindah, nyamuk penuh arr.. Tapi makin menjadik2 lak.. so aku pegi arr tengok.. ingat nak kuar, kot2 tokong seblah tebakar.. tengok2... Masya-Allah.. Api sebesar anak kucing kat main fuse box.. terkejut aku..

Aku ttrus gtau adek aku kejut mak aku gtau api. Adek aku tak semena2 nangis.. pergh.. Mak aku baru bangun tido ape lagi.. haha.. lintang pukang die.. macam kene sawan ja.. haha.. Trus kelam kelibut dibuatnye.. aku "cool" ja.. hehe.. selepas meng-evacuate- kan house, aku pun mulakan operasi menutup semua fuis kat box beso tu. tengok2 CLBB(circuit breaker, ala KH dulu kan ade blaja) dah rosak... aku tengok2 dah patah.. padan le tak potong letrik bile short-circuit.. huuh.. so aku tutup semua fuis kat kotak atas tuh, satu2... pastu aku kuar nak amik pasir padam api yang dah makin marak tu.. tengok2 mak aku dah bawak baldi curah air.. pergh.. aku cakap jangan, tu letrik, bahaya.. die tak peduli, dibalingnye juge air kat situ.. mujur tak de pape.. api pon padam.. huu... lege.. adeik akuu yang nangis tadi rupe2nye dah pegi umah depan(umah kawan die) n gtau depa.. tengok2 ja, bomba dah sampai.. TM pon datang sebab masalah wiring kan.. huhu.. Alhamdulillah, semua selamat.. aku tengok2 balik, nasib baik Allah tolong.. Kalo lambat sikit ja tadi, api mesti dah kene siling, mesti susah nak kuar da.. Kalolah Streamyx umah aku tak elok ari nie, mesti aku tak maen tenet, mesti aku dok dalam bilik, n mesti aku pon tak prasan asap2 tu. Kalo adek aku tak kuar bilik pegi toilet tyme tu, mesti aku tak rase cam nak menoleh pun. Mesti aku tak prasan asap tu gak. Kalo aku tak pegi bank semalam buat kad, mesti aku pegi ari nie sebab esok tutp n lusa dah nak balek. Mesti aku tak dapat nak nampak api tu. Kalo adek aku tak maen tenet dari aku pegi sembahyang sampaila aku balek, mesti aku pon tak bukak komputer, sebab maleh nak tekan2 suis.. mesti aku dok bilik ja.. Subhanallah... Bayangkan, kalo satu pun dari peristiwa atas nie tak jadik, mesti keadaan dah jadik laen. Sebab kalo ikutkan, langsir pun dah terbakar sker.. nasib tak on fire ja... hguhu...

Cina yang buat wiring tu datang pukul 4.40 lebeh kuang. Die tengok mende tu die cakap, "wa.. lu olang banyak untung punya.. ini mesti lu olang kuat semayang punya.. ini fuse kalo terbakar punya, mesti meletup atas punya, tapi lu olang punya dia kasi meletup bawah saja.. tarak kena sama itu siling.. itu Alah kasik tolong sama lu olang punya.."

Pergh.. aku tersirap peluh dengar die cakap.. aku dari api marak sampai api padam dok cakap naseb bek je.. die sampai2 trus cakap Allah tolong.. kuatnye kepercayaan die terhadap Tuhan, sedangkan die bukan Islam pun.. Malu aku dibuatnya... Masya-Allah...

Aku sembahyang pukul 6.15 petang, lepas semua dah slamat.. Die dah ganti fuse box baru, n semua harapnya selamat sejahtera...huuu..


ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more


This entry was posted on Friday, March 20, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: