Blog Baru

Blog Baru
Jemput Melawat

Sayonara~
Wah!!!! entah kenapa hari nie aku nak berbudi sket.. lol~
ramey sesangat antara kite yang sangat konpius ngan cara nak wat visa kan?
meh kali neh aku nak cite step-by-step pengalaman aku mmbuat visa.

*PERHATIAN!!!!!
Segala yang dinyatakan disini hanyalah apa yang dialami penulis, dan bukannya guide yang sangat tepat. untuk pengetahuan semua, di wisma MCA tu, kaunter disana hanya menyusun dokumen-dokumen yang kita bawa, dan mereka hanya menyemak secara kasar, samada kita telah menyediakan semua dokumen. MEREKA TIDAK MENYEMAK SAMADA DOKUMEN KITA SAH,BORANG KITA TELAH DIISI DENGAN BETUL DSB.

jadik, aku akan start menulis dengan menceritakan proses sebelum membuat visa.

BEFORE YOU GO

sebelum kite boleh pergi ke wisma MCA tu, kita hendaklah mempunyai beberapa dokumen penting. antaranya:

1)PASSPORT
2)VISA LETTER
3)All certificates/qualifications that acknowledge the fact that we have fulfill all the requirements as stated in VISA letter.
4)VAF9 form
5)Self-assessment form, appendix 8
6)student survey
7)checklist
8)bank draft, rm849
9)Financial affidavit

ingat!! kita MESTI ada semua dokumen nie, baru boleh pergi ke sana.
untuk memudahkan semua pengunjung blog penulis, penulis telah menyediakan link untuk beberapa dokumen diatas. tapi kalo nak penulis emailkan terus boleh je, especially point number 5, & 6.

Point number 4 sebenarnya adalah application form, yang mana boleh didapati dengan mengisi borang secara online disini. selepas dah klik link neh, terus je tekan ''apply for a uk visa now''
pastu kat page seterusnya, klik kotak kat bawah skali, n tekan ''continue''.
satu page baru akan keluar.dekat page neh, mula-mula masukkan email dan bende2 lain.
pastu, the very next page, anda akan mendapat satu paparan yang menyatakan select location, select nationality, purpose of application & type of application.
purpose korang kene amek ''PBS tier 4 student''
type korang kene amek tier 4(general)(sponsored) student.
dan tekan next. semua bende2 lain adalah personal details, so korang xkan ade masalah pnye lah~~
setelah abes isi, tekan print. inilah borang VAF9!!

Self assessment form appendix 8 boleh didapati disini.
untuk student survey, aku tak jumpe la link die. kalo nak bley mintak eh. comment je kat post neh, kasik email.

*tapi sebenarnya, kalau korang tak ada borang2 kat atas neh, (kecuali borang VAF9. mesti apply online. baru senang. kalo tak susah.) boleh je pegi wisma MCA neh n amek kat situ. banyak je borang kat situ. slack die borang kat sane takde colour. lol~


untuk bank draft, korang kene letakkan atas nama
"VFS(MALAYSIA) SDN. BHD."
RM849.

*IMPORTANT GILE NOTICE.
make sure korang dah PHOTOSTAT semua dokumen diatas sekali.(borang2 tak payah. yang kene semua kecuali point 4,5,6,7,8)
kalo korang tak photostat, nanti sampay kat sana ada kedai 'auntie' neh. TAPI MAHAL GILE BABENG!!! satu muka surat 30 sen!!! mahal gle kan??haha


finally, korang kene wat appointment. pg website tu, nanti kat kiri ade tuleh wat appointment. tp bende neh mengong sket, bile kome dah isi2 borang appointment tu, bahagian first name nanti kome tak leh letak dekat2. nanti kuar error.
nanti kat page appointment neh, akan kuar satu kotak, mintak kome letak number passport, first name family name number tepon ngan email.
first name ngan family name kome kene letak dekat2, takyah jarak2. contoh:
MOHDAQMIN
ABDULWAHAB.
lol~~

*btw, appointment takde lah penting sangat. aku wat appointment aritu pukul 2.00 ptg, tp sebab da sampai pukul 11.30, aku amek number lain, masuk que.
untuk pengetahuan kome, cara aku neh, akan menyebabkan kome dapat lambat sket. tp aku tak rela nak tunggu sampai pkl 2.00 bru start, ade 2.30jam tak taw nak wat ape kowt!! haha..
kalo kome masuk ikut appointment, dalam 30mins-1jam siap le.
aku aritu amek 2.00jam!!

ok, ituje la untuk sebelum pegi sane.


PERGI KE WISMA MCA!!

setelah tiba di puduraya, anda dikehendaki menaiki lrt dari plaza rakyat ke masjid jamek.
harga RM1.20

setelah tiba di masjid jamek, tukar lrt. turun yang dekat bawah tu, naek ketapi komuter(kowt!) yang underground tu. pergi ke "AMPANG PARK"
harga rm1.60

setalh tibe di Ampang park, anda perlu memandang ke kanan. anda akan terlihat "citibank". jalan ke arah sana, nanti anda akan terpandang MCA pnye bangunan.
naek flyover, cross jalan n anda akan sampai!!

di tngkat bawah tu, ade sorang makcik yang duduk dkt kaunter. die akan mintak IC anda. bagi, cakap nk wat visa UK. anda akan dapat receipt putih(??aku pon tak taw ape motif makcik tu??)
naek menggunakan lift ke tingkat 4.

di tingkat 4, anda akan berjumpe dengan seorang 'guard', bernama SURAJ. lol~
die akan tanye anda ade appointment x. kalo x, die kasik number besar2 receipt kaler pink. kalo ade, die kasik number kecik2, receipt kaler ijau.

disinilah anda akan memperoleh satu borang checklist. borang kosong ini hanya bertulis nombor2 sahaja. isilah dengan point2 yang tertulis kat atas, cume bankdraft takyah tuleh. lol~

*SEMUA KERTAS YANG DIPEROLEH KAT SINI, TERMASUK NUMBER GILIRAN, JANGAN HILANGKAN!!AKAN DIGUNAKAN KEMUDIAN.

kemudian, anda akan dipanggil untuk diperiksa dokumen2 anda. setelah siap, naik ke tingkat 19(eh, jap2. 19 ke 17 eh? lupe la.. tnye la abang kaunter tingkat 4 tuh. lol~)
kat tingkat atas neh anda akan diminta mmbuat biometric, n tangkap gamba. setelah itu, selesai!!!

selamat berjaya membuat visa ye!!


This entry was posted on Thursday, August 27, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

10 comments:

    Lili said...

    wah qemin! mekaseh byk2 wor! ak nak gi buat visa tu minggu depan. baru je sibuk tanye org naek ape utk sampai ampang park tu. mekaseh byk2 taw!

    ak promote post ko ni kat blog aku ek?

  1. ... on August 27, 2009 at 4:06 AM  
  2. Lili said...

    tlupe nak tanye. dokumen2 sume kene sahkan x? bdk TESL kata kene

  3. ... on August 27, 2009 at 4:11 AM  
  4. AdaptingChange said...

    lili!!
    same2.. bleyh2.. sile2 promote kan..
    wakaka..

    bab kene sahkan ke x tak leh konfem la lili... sbb org kat sane tak check.. depe akan hantar ke british embassy, so depe british embassy tu yg check..

    tp untuk selamat, bwat je.. aku amek, dulu dkat pn.rog..
    tp IELTS aku x hantar.. sbb dalam visa letter aku depe tak mintak. ikotla, kalo dalam visa letter ko ade mintak, kene la kowt. sorry, tk pasti..

  5. ... on August 27, 2009 at 4:15 AM  
  6. Huzayfah Hafas said...

    Salam,Qemin...
    Nk tny, sahkan 2, klu sahkan mcm yg kita biasa wat dlu2 time sahkan photocopy sijil kat sekolah 2 bleh ke? maksudnya yag sahkan 2 mcm pegawai kerajaan ke, pengetua sekolah ke?
    tq, sbb result yg latest je pn rog sahkan,yg lain x...

  7. ... on August 27, 2009 at 6:30 AM  
  8. AdaptingChange said...

    kpd zay...
    mcm aku ckapkan kat lili..
    aku pon x sure..
    sbb officer kat situ tak check thoroughly pon dokumen2 yg kite kasik..
    british embassy yg akan check..
    aku tanye gak, tp depe ckp
    "for us, we accept this. But let us leave it to the british embassy to decide"
    sbb akunye result yg lpas2 pon aku tak sahkan..
    huhu..
    sorry..

  9. ... on August 27, 2009 at 7:04 AM  
  10. May said...

    Hi, I have 2 questions,

    1.
    If I've already filled in the online application, do I still need to fill in the VAF9 form? cause both forms are more a less the same...

    2.
    I don't really understand the part where you say bout the appointment. Do you mean to say if I've made an appointment, it'll only take me about an hour to finish the procedure, and if I've not made one, it'll take up to 2 hours.

    would appreciate if you could answer this ASAP. Thanks.

  11. ... on August 31, 2009 at 5:22 AM  
  12. AdaptingChange said...

    dear May.

    1. No. the online form IS the vaf9 form.
    meaning that if you've filled the online form, you just need to print it out, and there you go, you just got ur VAF9 form.

    2. more or less yeah, right. But depends also larh. if during that day, there's a lot of people, then u'll probably NEED an appointment, as you might need to wait MORE than 2 hours before being entertain.The day when I went there, there's only some people applying, and it took me about 2 hours.. so, better and safer if you got an appointment.

    Good luck~~
    :D

  13. ... on August 31, 2009 at 7:55 PM  
  14. Anonymous said...

    no 3 tu x jelas...documents pe yg perlu dibawa lg ek?? plez 100x reply ASAP...thnx

  15. ... on September 3, 2009 at 3:26 PM  
  16. AdaptingChange said...

    to Anonymous
    hrm... No 3?
    u mean
    "3)All certificates/qualifications that acknowledge the fact that we have fulfill all the requirements as stated in VISA letter."?
    it means whatever written in ur visa letter, u have to bring it along.
    for example, kalo dalam your visa letter it states that u dah successfully fulfill ur condition by getting 3A's, and pass in IELTS at 6.0 band, and got at least C for English O-level, maksudnye u kene bawak semua statement result A-level, IELTS pnye keputusan, ngan result SPM.
    kalo die kate pasal A-level je, u bawak a-level je la eh!!
    got it?
    hopefully this helps.

    Btw, i've heard people getting requirements like at least a C in English 1119, I'm not sure what certs u need. Maybe SPM is ok, but I'm not sure.
    Others include:
    A-level
    EDEXCEL
    IELTS
    O-LEVEL
    1119
    etc2..

    Good luck, whomever you might be!!

  17. ... on September 3, 2009 at 4:53 PM  
  18. Shu said...

    salam, boleh tanya, saya tengah nak submit VAF9 form, normally if dalam passport kita ada Bin/Binti, dalam Given Name or Family name tu kita perlu isi ke ya? Or just isi nama kita at Given name, then nama ayah at family name? omit the bin/binti ya?

    hope you could help. terima kasih.

  19. ... on March 3, 2010 at 12:53 AM