Blog Baru

Blog Baru
Jemput Melawat

Sayonara~
Macam pernah dengar kan tajuk nih?

hidup tidak selalunya indah
langit tak selalu cerah
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam
begitu aturan tuhan

haha.. nama tajuk lagu kumpulan pe ntah.. rasenye saujana kot..nyway, that's not my point

Sekarang neh, tinggal bbrape minggu sahaja b4 final exam. Biasenya masa macam inilah manusia biasa macam aku akan berasa teramat sangat tensi. Dan ada banyak cara manusia macam aku neh gune untuk hilangkan beban tu. Lihatlah kiri dan kanan. Macam2 'habit baru' yang tercipta masa ini.aku jenis yang berterus terang, so aku cakap direct. jangan marah ek..

ade orang yang aku anggap baik, tetiba tyme2 sekarang jumpe depa berdua-duaan laki pompuan. memang arr ber'teman' kan buku, tapi... ntah la..

ade jugak orang yang meng-evolve- menjadik ultimate kiasu. Siang-malam pagi petang non-stop. gempaq gle. ade sowang mamat neh, dengo cite dari pukul 8 malam sampai pukul 6 pagi dok tercegat ja depan meja membaca. hebat tak?

ade gak yang dikesan menjadi 'loyal customer' untuk kafe(maybe aku pon leh tergolong kat cni). tiap2 malam mesti singgah kat kafe after isya', semata-mata nak borak2 n minum air masak free.

dan nak dipendekkan citer, malam semalam, usrah mingguan pon menjadik satu cara melepaskan tension. bunyi semacam kan? tapi seyes, kalo korang pg semalam, memang best tahap dewa. tajuknya "syaitan".

tapi, perbualan, isi kandungan usrah lebih kepada makhluk halus. Syaitan dan jin. diceritakan dengan detail gle.. aku yg besanya cool ja, tetibe muka pucat, terus takut. seram. macam pas tengok muvee hantu. dibincangkan dengan teliti oleh saudara Azali dan Stabilo(2 manusia yang pada pendapat aku empunya ilmu yang banyak, dan hebat semasa berbicara, serta tidak berlebih-lebih dalam menyampaikan). diceritakan tentang ceramah ustaz ismail kamus(tak silap aku arr..) dr. harun din, dan macam2 name ustaz2 dan ulama2 terkenal. Subhanallah, banyaknya perkara yang aku tak tahu sebelum nih. dan sesungguhnya, jelas terang dan nyata kekuasaan Allah itu untuk menciptakan makhluk2 ini, termasuklah penciptaan sebaik-baik kejadian, manusia sdr.

Aku cakap jujur, aku tak suka dengar citer hantu. tapi semalam, dengan masuk citer 'kene tindih' nye, masuk pasal kene kacau la.. pergh.. seram gle... Ade banyak tips2 yang diberikan, semuanya bersertakan sanad yang kuat kepada Rasulullah SAW tentang cara mengelakkan dari diganggu.(sunnah juga ye!). Antaranya, tepuk2 katil@tempat tidur, bantal sambil membaca 3 qul. supaya kita tidak tertidur atas 'mereka'. Baca Surah Al-Baqarah setiap 3 hari(berat sket arr bagi aku..huhu).. baca Ayat Kursi. Baca "Aku berlindung dengan Allah dari ganguan Syaitan yang direjam-Auzubillahiminasyaitannirrajim-).

Nak dibuatkan citer, malam tu aku tak leh tido. seram. takut. cuak. rasa cam nak jerit ja. aku tutup mata, buat2 berani ja. mulut masih kumat kamit baca 1001 doa. mintak perlindungan. macam2 cerita hantu yang aku pernah dengar kat MRSM PDRM datang balek satu persatu..

Apa-apa pun, bukan itu yang aku nak maksudkan jugak. Aku cuma nak cakap, hidup kita tak selalu indah. kerna keindahan hidup dunia itu bukanlah apa yang patut menjadi kejaran kita. Hidup ini tak ada apa2. so kalo tak indah pon tak apa sebnanya. yg penting kita laksanakan apa tujuan hidup kita sepanjang masa. Insya-Allah.


Dalam senang, awasi kealpaan mu
dalam sukar hitunglah amarah mu
setitis derita melanda
segunung kurniaan-Nya





This entry was posted on Friday, April 24, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: